Moped

Ett lätt och smidigt sätt att ta sig fram på

Moped är det perfekta alternativet till cykel och bil, till exempel för att pendla till skolan eller jobbet. Börja med att välja om du vill ta AM-körkort för moped klass I eller ett förarbevis för moped klass II.
Mattssons_moped

Moped klass I: AM-körkort

EU-moped, A-traktor och mopedbil är exempel på moped klass I. Mopeden

• får gå i max 45 km/h
  • ska ha registreringsskylt och backspeglar
  • får du inte köra på cykelbana.

Moped klass II: förarbevis

Till moped klass II hör exempelvis äldre så kallade 30-mopeder. Mopeden

• får gå i max 25 km/h och ha en motor på max 1 kilowatt
  • får du köra på cykelbanor och parkera i cykelställ
  • behöver inte ha registreringsbevis.

Du måste vara 15 år för att ta ditt AM-körkort eller förarbevis. Övningsköra får du börja göra när du är 14 år och 9 månader.

Ta AM-körkort för moped klass I

Ansök om körkortstillstånd

Innan du får övningsköra för moped klass I måste du ha ett giltigt körkortstillstånd. Det ansöker du om hos Transportstyrelsen.

Gör synundersökning

Tillsammans med ansökan ska du skicka in ett godkänt synintyg. Du kan boka en tid för synundersökning hos en legitimerad optiker eller göra den direkt hos oss på skolan. Undersökningen tar oftast bara tio minuter.

Skriv in dig hos oss

Nästa steg är att skriva in dig som elev hos oss. Vi går igenom allt du behöver veta om utbildningens upplägg, till exempel vilket teorimaterial du behöver skaffa.

Ring eller mejla oss så ordnar vi med inskrivningen. Självklart är du även välkommen att besöka oss på kontoret.

Teorilektioner och körlektioner

Själv utbildningen består av

• minst åtta timmars lärarledd teori
  • minst fyra timmars praktik bestående av
    • manöverbana
    • körning i trafik.

Kunskapsprov hos Trafikverket

När din trafiklärare bedömer att du är redo ska du göra ett kunskapsprov hos Trafikverket. De flesta gör det här i Värnamo, men det finns möjlighet att göra det på annan ort om du vill det.

Innan du gör kunskapsprovet ska du fotografera dig. Kom därför 30 minuter före provstart. Ta med dig giltig legitimation till provtillfället.

Kom ihåg att du som är under 18 år när du bokar måste betala provavgiften och fotograferingen till Trafikverket i förskott. Betalningen måste göras senast 25 timmar innan provstart, annars kommer provet att avbokas.

Ta förarbevis för moped klass II

Skriv in dig hos oss

Eftersom utbildningen i moped klass II inte innehåller någon övningskörning behöver du inte ansöka om körkortstillstånd innan. Det räcker att du skriver in dig som elev på skolan.

Teorilektioner

Själva utbildningen är helt teoretisk och består av

• tio timmars lärarledd teori.

Kunskapsprov på trafikskolan

När du har gått teorilektionerna är det dags att göra ett kunskapsprov. Provet gör du hos oss på trafikskolan.

Ta med dig giltig legitimation till provtillfället.

Vi rapporterar sedan till Transportstyrelsen att du har gått utbildningen, och du får en ansökningsblankett och ett inbetalningskort hemskickat till dig.

När du har fyllt i blanketten och betalat avgiften till Transportstyrelsen får du ditt förarbevis.