Dags att ta körkort?

Vi ger dig allt du behöver för att bli en säker bilförare

Med ett bilkörkort öppnar sig nya dörrar, både privat och i yrkeslivet. Här kan du läsa om hur det går till att ta ditt B-körkort. När du väl skriver in dig hos oss går vi självklart igenom allting tillsammans.
Mattssons_bil

Innan du börjar

Ansök om körkortstillstånd

Innan du får börja övningsköra måste du ha ett giltigt körkortstillstånd. Det ansöker du om hos Transportstyrelsen.

Gör synundersökning

Tillsammans med ansökan ska du skicka in ett godkänt synintyg. Du kan boka en tid för synundersökning hos en legitimerad optiker eller göra den direkt hos oss på skolan. Undersökningen tar oftast bara tio minuter. Om du vill göra ditt syntest hos oss behöver du kontakta oss för att boka tid.

Skriv in dig hos oss

Nästa steg är att skriva in dig som elev hos oss. Vi hjälper dig att ta fram en utbildningsplan baserat på dina behov och förutsättningar.

Ring eller mejla oss så ordnar vi med inskrivningen. Självklart är du även välkommen att besöka oss på kontoret.

Vill du övningsköra privat? Gå vår handledarutbildning

För att övningsköra privat, till exempel med en förälder, måste både du och den du ska köra med gå en handledarkurs. Den du ska köra med behöver dessutom ansöka om handledarskap på Transportstyrelsens webbplats.

Om du redan har gått handledarutbildningen är den giltig i fem år. Du måste dock ansöka om handledarskap för varje elev du vill handleda.

Under utbildningen

Körlektioner och övningskörning

Dina lärarledda körlektioner på trafikskolan är normalt 40 minuter långa. Mellan lektionerna är det givetvis bra om du kan övningsköra tillsammans med din handledare, men det är inget krav.

Du kan välja att köpa enstaka körlektioner eller någon av våra paketlösningar. Vilket upplägg som passar dig bäst kommer vi fram till tillsammans när du skriver in dig hos oss.

Teori

Den teoretiska delen av körkortsutbildningen bygger på material från Teoricentralen.

Där finns ett komplett studiematerial digitalt med ljudstöd.

Förutom att plugga och göra övningsfrågor på din egen tid erbjuder vi teorilektioner på trafikskolan.

Allt teorimaterial kan du köpa på plats hos oss.

Riskutbildning

Utöver den grundläggande teorin och körlektionerna måste du gå en riskutbildning. Den består av två delar:

• Riskutbildning 1 är en teoretisk kurs som du går hos oss på trafikskolan. Du får bland annat lära dig om hur alkohol, droger och trötthet påverkar dig som förare.
  • Riskutbildning 2 är en praktisk kurs som du går på Ljungby trafikövningsbana. Vi ses först på trafikskolan och sedan får du skjuts av oss dit. Du får köra på halkbanan för att lära dig hur du reagerar i svåra trafiksituationer.

Nästan klar

Kunskapsprov och körprov

Nu är det inte långt kvar! När din lärare bedömer att du är redo är det dags att boka tid för kunskapsprov och körprov. Proven behöver bokas i god tid innan det är dags.

• Kunskapsprovet skriver du på Trafikverket. De flesta gör det här i Värnamo, men det finns möjlighet att göra det på annan ort om du vill det. Innan du gör kunskapsprovet ska du fotografera dig. Kom därför 30 minuter före provstart.
  • Körprovet gör du i Värnamo. Innan du får göra körprovet måste du ha klarat kunskapsprovet.

Ta med dig giltig legitimation till båda proven.

Kom ihåg att du som är under 18 år när du bokar måste betala provavgiften och fotograferingen till Trafikverket i förskott. Betalningen måste göras senast 25 timmar innan provstart, annars kommer provet att avbokas.

Grattis till körkortet!

När du har klarat teoriprovet och förarprovet är du redo att köra på egen hand på vägarna. Med ditt körkort i handen öppnar sig mängder av nya möjligheter!